Byrådet besluttede onsdag at styrke den lokale turismeindsats. Hermed er startskuddet givet en lang række initiativer i løbet af 2023 bl.a. bedre skiltning og detailhandelen som ambassadører. Målet er at gøre det både lettere og mere inspirerende at være turist i Skanderborg Kommune.
Byrådet afsætter 800.000 kr. om året til at styrke den lokale turisme. Pengene skal bruges til en række lokale indsatser med henblik på at gavne turismen generelt i kommunen.
Som noget nyt er den lokale detailhandel tænkt ind som en del af den service, der ydes til besøgende turister. Personale i byernes detailbutikker tilbydes at blive klædt på til at tage imod og yde værtskab, når turister og gæster eksempelvis har brug for at blive guidet rundt og modtage gode anbefalinger til oplevelser.
"Den nye turismemodel i Skanderborg Kommune er skabt i fællesskab med aktørerne på turistområdet, og den skal i høj grad også løftes i fællesskab. De ruteanvisninger, det tip og det smil man får lokalt spiller en afgørende rolle for turistens oplevelse, og derfor bruger vi flere kræfter på det lokale værtsskab," siger borgmester Frands Fischer.
Oversigt over arrangementer
Vandrekort og foldere er fortsat basisprodukter, som turister efterspørger – til nogle typer oplevelser. Derfor vil kort med fx lokale vandreruter m.v. blive opdateret og genoptrykt.
Turisterhvervet har efterspurgt en lokal arrangementskalender, man kan henvise til som lokal vært. Hvad sker der f.eks. i Ry eller Galten hen over sommeren? Skanderborg Kommune bruger i dag Kultunaut, og på baggrund af behov fra erhvervet, videreudvikles systemet med nye filtreringsmuligheder m.v., uden at man samtidig mister sigtet på lokale borgere.
Bedre skiltning i byerne og informationstavler i naturen
Der skal også arbejdes på at lave bedre skiltning i byerne, der hjælper gæster og turister rundt – og evt. markerer hotspots for gæsteservice. Lokale stationer skal tænkes ind som kontaktpunkter.
Hele formålet er at guide gæster og turister bedre rundt i byerne, så man nemmere finder attraktioner, områder med spisesteder, butikker m.v. og samtidig inspireres til at opsøge noget man ikke havde tænkt på, og som slet ikke er så langt væk.
Derudover går Skanderborg Kommune i gang med at opdatere de mere end 220 informationstavler med kort og tekst om forskellige naturområder og seværdigheder, som er spredt rundt omkring i kommunen. I første omgang igangsættes en opdatering af tavlerne på de ruter, hvor der er størst trafik. Siden følger andre efter.
Pengene til den lokale turismeindsats er bl.a. fundet ved at reducere bidraget til VisitAarhus med 700.000 kr. Skanderborg Kommune giver fortsat godt en mio. kr. om året til VisitAarhus’ nationale og internationale markedsføring.
På lidt længere sigt er det planen, at mindst halvdelen af de afsatte midler til den lokale turismeindsats skal bruges til drift af et besøgscenter på Himmelbjerget.