Thomas fra Skanderborg vinder matematikkonkurrence – igen

Foto: AARHUS TECH. 17-årige Thomas Mygind fra Skanderborg har gjort det igen: Han har sikret sig en plads på podiet som vinder af den landsdækkende matematikkonkurrence, Georg Mohr.
Profilbillede
dato

Thomas Mygind fra TEKNISK GYMNASIUM i Skanderborg formåede at forsvare sin plads på podiet og kan igen i år kalde sig vinder af den landsdækkende matematikkonkurrence, Georg Mohr.

Sidste år tilkæmpede skanderborgenseren Thomas Mygind sig den ærefulde titel som Danmarks bedste 1.g’er til matematik. Trods det ofte tilrådes at stoppe på toppen, var han ikke i tvivl om, at han ville deltage igen.

”Ja, da! Det tænker jeg helt sikkert at gøre. Jeg er jo kun lige begyndt,” lød det fra den dengang 16-årige dreng.

Nu er han 2.g’er – og han er stadig i den absolutte top af landets kloge, unge hoveder. Det står klart, efter han endnu en gang kan kalde sig vinder af den prestigefyldte, landsdækkende matematikkonkurrence for gymnasieelever, Georg Mohr. Over to runder med opgavesæt, som bliver sværere og sværere, finder man de bedste 59 elever ud af de 15.000-20.000 deltagere hvert år.

Eleven udfordrer læreren

Det flotte resultat bør dog ikke komme som den store overraske for nogen, siger John Pedersen, som underviser Thomas Mygind i matematik på TEKNISK GYMNASIUM, Skanderborg.

”Han gjorde det jo forrygende sidste år, og det skyldtes ikke tilfældigheder. Thomas er ekstremt dygtigt,” siger John Pedersen og fortsætter:

”Som matematiklærer er det fantastisk at få lov til at have en elev som ham, selvom det kan være hårdt. Ligesom andre elever skal han også lære noget af at gå i skole. Så jeg må differentiere undervisningen, og stiller ham ind imellem opgaver, som jeg ikke kunne drømme om at give til andre – opgaver som jeg nogle gange selv kan have svært ved.”

Ifølge matematiklæreren ved Thomas Mygind godt, at han nok er bedre til matematik end mange af sine jævnaldrende. Men når han stiller sig op foran klassen og løser opgaver eller fremstiller matematiske beviser, er det ikke for at føre sig frem.

”Det er tydeligt, at han finder glæde i at dele matematikken med sine klassekammerater og mig. Og jeg tør godt sige, at vi også synes, det er fedt, når han gør det. Det er imponerende og inspirerende,” siger John Pedersen.

Kilde: Redaktionen